5 تا از دلایل مهم بوی بد دهان کدام اند؟
نوشته شده توسط : رعنا

بوی بد دهان که نام علمی آن هالیتوز یا هالیتوزیس است، از رایج ترین مشکلات مراجعان هنگام مراجعه به دندانپزشکی است و در زندگی معمولی برای همه ما ممکن است به وجود بیاید. این موضوع می ‌تواند بر روابط اجتماعی و شخصی فرد تاثیر گذار باشد و باعث از دست رفتن اعتماد به نفس شود. اما علت بوی بد دهان چیست؟ در این مقاله قصد داریم به بررسی علل اصلی بوی بد دهان بپردازیم.

مهم ترین علل بوی بد دهان

دلایل زیادی برای توجیه این مشکل یا معضل شایع وجود دارد اما به نظر می رسد که مهم ترین علت های بوی بد دهان این ها هستند:

مصرف دخانیات مخصوصا سیگار و قلیان

دخانیات نه تنها به سلامت دستگاه تنفسی و ریه های فرد آسیب وارد می کند، بلکه می تواند یکی از اصلی ترین دلایل بوی بد دهان نیز باشد. نیکوتین موجود در سیگار با تحریک دریچه بین مری و معده، افزایش رفلاکس اسید معده و حتی خشک شدن بزاق، این بو را به وجود می‌ آورد.

بهداشت ضعیف دهان و دندان

عدم رعایت درست بهداشت دهان و دندان را اصلی ترین علت بوی بد دهان می دانند. با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن، ذرات غذایی گیر کرده بین دندان ها از بین می رود و از تولید بوی نامطبوع در دهان جلوگیری می شود.

خشکی دهان

بزاق به طور طبیعی دهان را پاک کرده و از خشک شدن جلوگیری می ‌کند. اگر دلیل خشکی دهان طبیعی یا بر اثر بیماری خاصی باشد، ممکن است بوی بد دهان به وجود آید. این مشکل می ‌تواند به دلایل مختلفی اتفاق بیافتد؛ برخی از داروها، دیابت، اضطراب، کم‌ آبی و افزایش سن از مواردی هستند که می ‌توانند به خشک شدن دهان منجر شوند.

مصرف برخی داروها

همانطور که در بالاتر اشاره کردیم، خشکی دهان و کاهش بزاق دهان نیز می تواند یکی از دلایل بوی نامطبوع در دهان باشد. در همین راستا باید گفت که برخی از داروها نیز با کاهش بزاق دهان می توانند باعث ایجاد بوی بد در دهان شوند. علاوه بر این، تجزیه برخی داروها مانند نیترات‌ ها (برای درمان دردهای قلبی)، داروهای شیمی درمانی، آرام ‌بخش ‌ها و برخی از مکمل ‌های ویتامینی، ممکن است بوی بد دهان را تشدید کنند.

گیر کردن اجسام خارجی

در صورتی که جسم خارجی در حفره بینی گیر کرده باشد، به خصوص در کودکان، ممکن است بوی بد دهان ایجاد شود. این مسئله معمولا در کودکان دیده می ‌شود و نیاز به مراجعه به پزشک دارد.





:: موضوعات مرتبط: اسپانسر , ,
:: بازدید از این مطلب : 116
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 27 آبان 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: